Kierowcy ciężarówek większość map i planów miast dość szybko zapisują w głowie, ale wsparcie nawigacji może być w trasie bardzo pomocne z wielu powodów i to nawet wtedy, kiedy jeździ się na stałych trasach. Kiedy jednak trzeba wskazać, jaka jest najlepsza nawigacja do auta ciężarowego, to pojawia się wiele problemów.
Dlaczego kierowcy ciężarówek potrzebują specjalnej nawigacji?
Powodów, dla których używanie podstawowych nawigacji w aucie ciężarowym, jest kiepskim pomysłem, naprawdę nie brakuje. Warto wspomnieć o sprawach dość oczywistych, takich jak zakazy wjazdu, ograniczenia dla ADR-ów czy ograniczenia nośności konstrukcji mostowych. To kwestie kluczowe, ale jeśli przyjrzeć się im bliżej, to okazuje się, że specjalnych oczekiwań jest więcej. Na pierwsze miejsce w wielu przypadkach wcale nie będą wysuwały się zakazy, ale na przykład zbyt wąskie zakręty, których TIR, ze względu na promień skrętu, nie da rady płynnie pokonać. Jasne – kierowcy aut ciężarowych są mistrzami w swoim fachu, i gdyby mieli odpowiednio dużo czasu, byliby w stanie sobie z takimi ograniczeniami poradzić, ale łatwiejszym rozwiązaniem jest unikanie problemów.
Sprawdź ranking: Nawigacja GPS Rodzaj Nawigacja ciężarowa. Wybrane TOP 20 produktów. Średnia cena to 1352 zł. Zwycięzca w zestawieniu to TOMTOM GO Expert 7 Plus HD, jest w sklepach: 5 (szt.). Jego średnia cena 2277 zł (trend: maleje). Najtańszy produkt to VORDON TIR TRUCK 5 jest w sklepach: 1 (szt.). Jego średnia cena: 209 zł (trend: stała). Najdroższy produkt to Nawigacja GARMIN Dezl LGV1010 MT-D Europa jest w sklepach: 5 (szt.). Jego średnia cena: 3999 zł (trend: rośnie). Najlepszy producent: Garmin.
Ranking TOP 20
Najlepsze produkty: Nawigacja GPS dla ciężarówek
1. TOMTOM GO Expert 7 Plus HD
Dane techniczne:
Rodzaj | Nawigacja ciężarowa,Nawigacja samochodowa |
Ekran | 7 |
Aktualizacja | Dożywotnia |
Mapy | Świat |
Gdzie kupić:
2. Nawigacja GARMIN Dezl LGV710 MT-D Europa
Dane techniczne:
Rodzaj | Nawigacja ciężarowa |
Ekran | 7" |
Pamięć wbudowana | 32 GB |
Aktualizacja | Dożywotnia |
Mapy | Europa |
Gdzie kupić:
3. TOMTOM GO Expert 6 Plus
Dane techniczne:
Rodzaj | Nawigacja samochodowa, ciężarowa |
Odbiornik GPS | GLONASS GPS |
Ekran | 6" 1200x720 |
Komunikacja | USB, Wifi |
Pamięć wbudowana | 32 GB |
Aktualizacja | Dożywotnia |
Mapy | Świat |
Gdzie kupić:
Najtańsze produkty: Nawigacja GPS dla ciężarówek
1. VORDON TIR TRUCK 5
Dane techniczne:
Rodzaj | Nawigacja ciężarowa |
Ekran | 5'' |
Karta pamięci | Micro SD |
Komunikacja | Bluetooth |
Funkcje | odtwarzacz audio, transmiter FM |
Taktowanie procesora | 800 MHz |
Pamięć wbudowana | 8 GB |
Aktualizacja | nie |
2. Peiying Tir Igo Primo Gps5015
Dane techniczne:
Rodzaj | ciężarowa |
Ekran | 5”, 800 x 480 px, TFT LCD |
Pamięć wbudowana | 8 Gb |
Mapy | Europa |
3. PNI L807
Dane techniczne:
Rodzaj | Nawigacja ciężarowa |
Ekran | 7'' |
Karta pamięci | Micro SD |
Taktowanie procesora | 800 MHz |
Pamięć wbudowana | 8 GB |
Mapy | Mapa Free |
Porównanie TOP 3
Jaką nawigację dla ciężarówek wybrać?
Na pewno nie istnieje jeden model najlepszej nawigacji do auta ciężarowego. Żeby jednak w jakiś sposób uporządkować niezbędne informacje, trzeba skupić się na dwóch podstawowych aspektach: oprogramowaniu nawigacji oraz samym urządzeniu i jego możliwościach technicznych.
Oprogramowanie najlepszej nawigacji dla kierowcy auta ciężarowego
Obsługa dostępności dróg
Nawigacja musi domyślnie obsługiwać ograniczenia dostępności poszczególnych obszarów dla pojazdów ciężarowych, włączając w to zakazy obowiązujące w konkretnych godzinach. Podstawowe modele często na przykład mają trudności z wyznaczeniem optymalnej trasy przez miasto, sugerując drogę najkrótszą, co wydaje się dobrym pomysłem, ale w praktyce, pod obciążeniem ruchu miejskiego, nie sprawdza się ze względu na wielkość skrzyżowań czy ilość przestrzeni wymaganej do zawracania.
Częste aktualizacje
Aktualizacje są kluczowe w przypadku każdej nawigacji, jednak system stworzony z myślą o kierowcach ciężarówek stawia tu dodatkowe wymagania. O ile w autach osobowych chodzi tylko o to, żeby nie trzeba było kilka tygodni czekać na naniesienie nowych dróg, tak w przypadku najlepszej nawigacji dla kierowców TIR-ów trzeba mieć na uwadze wprowadzanie zmian w oznakowaniu, nośności mostów czy dostępności dróg, ponieważ są to zmiany, których obsługa wymaga po stronie dostawcy mapy zupełnie innego podejścia, niż wprowadzanie kolejny dróg.
Optymalizacja trasy w trakcie nawigacji
Niektóre z najwyżej ocenianych nawigacji dla kierowców ciężarówek oferują opcje pozwalające nie tylko na planowanie trasy przejazdu, ale też jej optymalizację pod kątem czasu spędzonego za kierownicą. Wymaga to na przykład pobrania danych o aktualnym natężeniu ruchu, korkach, wypadkach czy czasowych zamknięciach drogi. Nietrudno sobie wyobrazić oprogramowanie, które w razie wykrycia podobnej przeszkody nie tylko przeliczyłoby w razie konieczności trasę, ale też na przykład zasugerowało odpowiednie miejsca na pauzę.
Widoczność właściwych POI
W nawigacjach dla aut osobowych obsługa POI zwykle jest traktowana po macoszemu, bo i kierowcy wcale często po tę funkcję nie sięgają. Najlepsza nawigacja dla kierowców ciężarówek musi jednak przynajmniej wybrane kategorie punktów wyświetlać na mapie. To o tyle istotne, że kierowcy tych aut są zobowiązani do przestrzegania czasu pracy, a to może wymagać dynamicznej zmiany planów i szukania nowych miejsc na postój. Odpowiednia ergonomia interfejsu pozwala zrobić to praktycznie w czasie jazdy.
Konfigurowalny OS
Z jednej strony – producenci nawigacji dla samochodów ciężarowych starają się stworzyć własne oprogramowanie, które będzie w pełni odpowiadało potrzebom kierowców. Są jednak i tacy wydawcy, którzy, choć oczywiście korzystają z zamkniętego oprogramowania, dają kierowcom więcej swobody i pozwalają na wgranie innych map lub nawet oprogramowania innego producenta. Problem może pozostać niezauważony, jeśli kierowca jeżdżący trasy po Polsce, kupi nawigację z polskiej dystrybucji, ale tak naprawdę przejazdy transgraniczne często wiążą się z trudnościami, bo mapy – nawet tego samego wydawcy – dla Niemiec i Polski, różnią się szczegółowością w olbrzymim stopniu.
Wymagania techniczne względem najlepszej nawigacji do TIR-a
Wielkość ekranu
Czy można wskazać idealną wielkość ekranu nawigacji? Raczej nie. O ile jednak w samochodach osobowych 6-7 cali to już ekran naprawdę duży, o tyle najlepsza nawigacja do samochodów ciężarowych może mieć nawet 10-calowy ekran i przy odpowiednim zamocowaniu nie tylko nie będzie to wadą, ale stanie się wręcz zaletą. Większy ekran zwykle oznacza większą czytelność i możliwość prezentacji większego fragmentu mapy, co pozwala jednym rzutem oka ogarnąć sytuację w trasie. Warto jednak zaznaczyć, że w niektórych sytuacjach duży ekran może być problematyczny – dotyczy to głównie tańszych modeli, które mają zawsze wysoką jasność, a czasem nie oferują też nocnego schematu kolorystycznego dla map. W takim przypadku ekran może razić w oczy.
Sposób mocowania
W kabinie auta ciężarowego jest na tyle dużo miejsca, że mocowanie na szybie wcale nie jest najpopularniejszym sposobem. Inna sprawa, że 10-calowa nawigacja waży sporo i wiele przyssawek po prostu by jej nie utrzymało w miejscu. Ogólnie rzecz biorąc, dobra nawigacja powinna oferować maksymalnie dużo systemów mocowania, przy czym oczywiście kierowcy mający już wyrobione preferencje, będą szukali tylko jednego z nich. Braki w fabrycznych akcesoriach mocujących można często uzupełnić, odwołując się do różnych mocowań uniwersalnych, ale te często nie są tak dobrze dopasowane do konkretnej nawigacji, jak akcesoria dedykowane.
Jakość wykonania
Większość nawigacji samochodowych jest wykonana na średnim poziomie, ale w przypadku GPS-ów do ciężarówek to zdecydowanie za mało. Nawigacja będzie używana bardzo długo, cały czas będzie narażona na wstrząsy, takie elementy jak gniazda czy przyciski będą używane znacznie częściej niż w nawigacjach dla osobówek i w związku z tym powinny być naprawdę solidne. To tym ważniejsze, że na pewno w czasie użytkowania zdarzy się nawigację potrącić czy nawet zrzucić z uchwytu na podłogę w kabinie. Najlepsze nawigacje bez problemu sobie z tym poradzą, tańsze – niekoniecznie.
Odpowiednie chłodzenie
Ponieważ nawigacje są chłodzone wyłącznie bierne, trzeba liczyć na to, że producenci odpowiednio rozłożą podzespoły wewnątrz, aby ograniczyć nagrzewanie urządzenia, bo to prowadzi do skrócenia czasu eksploatacji. Jest to tym bardziej istotne, że nawigacja będzie się też nagrzewała przez szybę i nawet w klimatyzowanej kabinie temperatura baterii może osiągać poziom 60°C. Ponieważ nie ma żadnego sposobu na to, żeby sprawdzić, jak od środka wykonana jest nawigacja, trzeba posiłkować się doświadczeniami innych, opiniami i zaufaniem do konkretnej marki.
Pozostałe kryteria oceny nawigacji do samochodów ciężarowych
Cena
Nawigacja dla ciężarówek będzie droga. Dolny przedział coraz bardziej zbliża się do tysiąca złotych, choć oczywiście znajdą się i modele dość wyraźnie tańsze, a cieszące się dobrą opinią. W ich przypadku jednak problemem może być na przykład konieczność ręcznej aktualizacji map albo problemy z obsługą kart pamięci, czasem słabsze wykonanie itd. Generalnie – oszczędności nie biorą się znikąd. Biorąc pod uwagę, że nawigacja będzie na siebie zarabiała, nie jest to wielki problem, choć z drugiej strony, niektórzy producenci mają w ofercie modele po prawie 3000 złotych. Mogą one pozwalać na wprowadzenie wymiarów pojazdu czy aktualizację oprogramowania po Wi-Fi, ale bez wątpienia nie będą potrzebne wszystkim kierowcom.
Marka
Marka producenta stanowi dobre przybliżenie oceny jakości produktu i pozwala szybko przyjąć pewne założenia co do tego, jaka będzie ergonomia i funkcjonalność danej mapy. Owszem, można wskazać najpopularniejsze firmy: Garmin czy TomTom to tylko dwie z nich, ale raczej nie stosuje się marki jako głównego kryterium wyboru. Wyjątkiem będą tu kierowcy ciężarówek, szukający nowej nawigacji, którzy są już przyzwyczajeni do stylu konkretnej marki. Nawet w tym przypadku jednak warto poświęcić chwilę na sprawdzenie, czy inni producenci – czasem tańsi, czasem drożsi – nie mają ciekawych propozycji.
Nawigacja dla ciężarówek na telefon: czy to ma sens?
Większość nawigacji na telefon nie pozwala na przełączanie między trybem auta osobowego i ciężarowego, co stanowi w najlepszym przypadku poważną przeszkodę, w najgorszym – absolutnie uniemożliwia korzystanie z takiego programu. Są jednak dedykowane aplikacje, które radzą sobie z nawigowaniem TIR-ów dobrze. Zasługują na 4 w skali szkolnej, ale raczej niewielu kierowców ocenia je wyżej. Sprawdzą się przede wszystkim jako rozwiązanie awaryjne czy do sporadycznego użytku.
Biorąc pod uwagę, że wiele z nich jest dość drogich, a do tego płatności są pobierane w modelu subskrypcyjnym, że się okazać, że ekonomicznie nie jest to uzasadnione. Jakie są najlepsze nawigacje dla TIR-ów? Te, które mają zagwarantowane dożywotnie aktualizacje map – w perspektywie paru lat dedykowane urządzenie może się okazać tańsze.
Największym problemem pozostanie jednak ergonomia. Nawigacja dla ciężarówek jest tylko tym – nawigacją. Telefon zaś w trakcie nawigacji nadal będzie wyświetlał powiadomienia, obsługiwał połączenia i tak dalej. Czy to jest wada? Niekoniecznie, ale nie wszystkim to odpowiada. Przede wszystkim jednak nadal ma mały ekran i niezbyt wygodnie będzie się taką nawigację obsługiwało.
Czy rozwiązaniem może być aplikacja na tablecie? W teorii – tak. W praktyce – raczej nie, ponieważ tablety są dziś segmentem rynku, który broni się tylko siłą rozpędu i producenci aplikacji nie skupiają się na ich optymalizacji pod kątem tych urządzeń. Efektem jest to, że na większym ekranie programy do nawigacji dla ciężarówek nie działają wcale lepiej niż na telefonie. Tu ocena będzie więc zależała bardziej od oprogramowania niż samego urządzenia, ale i tak będzie to zawsze jednak kilka poziomów poniżej naprawdę dobrej nawigacji dedykowanej do montażu w autach ciężarowych.
Podsumowanie
Najlepsza nawigacja do ciężarówki będzie kosztowała sporo, ale i pod względem oprogramowania, i od strony technicznej będzie oferowała rozwiązania niezbędne przy prowadzeniu dużego zestawu. Lista opcji dodatkowych to rzecz zależna od fantazji producenta oprogramowania, natomiast nawet w tańszych modelach jest ich więcej, niż w aplikacjach na smartfony czy tablety, które to urządzenia przegrywają z nawigacją do TIR-ów również pod względem ergonomii.
Muszę przyznać, że korzystałem z kilku nawigacji GPS do ciężarówek i z całego serca mogę polecić Garmin Dezl 780 LMT-D. Kupiłem ją kilka miesięcy temu i spełnia swoje zadanie rewelacyjnie. Przede wszystkim doceniam dokładne mapy i możliwość planowania trasy z uwzględnieniem parametrów pojazdu. Wcześniej używałem TomTom Trucker 6000 i chociaż był całkiem niezły, to jednak Garmin oferuje więcej funkcji przydatnych dla kierowców ciężarówek. Zastanawiam się tylko, czy ktoś miał okazję sprawdzić nowe modele od innych producentów, jak na przykład Rand McNally TND 740? Czy warto rozważyć przesiadkę na ten model?
Nie ma lepszej od Igo primo, jeśli chodzi o ciężarówki. Ktoś tu pisze o tomtomie, gorszego g… nie ma nawet w tanich navi! Nie wart nie tylko swojej wysokiej ceny ale żadnej, nie zainstalowanym nawet za darmo!
Witam jeżdżę na tom tom i napisze tyle bez nadzieja mapy pobrane z Google bo prowadzi w zakazy nie doprowadza do adresu i kosztuje kolosalne pieniądze nie polecam tez mam garmin denzl bardzo słabe są trafiki i nie ma zakazu dla ciężarówek według nawigacji jest są drogie i te 2 nawigację nie są warte swojej ceny tylko robią kase na kierowcach pozdrawiam
Witam. Czytam opinie użytkowników dotyczących różnych nawigacji. Jest tu opisywana także Navigon 6310 TMC Truck TIR. Do niedawna używałem pokrewnej NAVITEL T7003G NAVI tyle, że do samochodów osobowych. Jestem nią totalnie rozczarowany. W Niemczech była w miarę dokładna. Za to we Francji brak było wielu dróg, a ograniczenia prędkości to totalna porażka. We wszystkich francuskich miastach zamiast 50 czy trzydziestu km/godz pokazywała 130 lub 110 km/godz. Zapłaciłem dwa mandaty za przekroczenie 50 o 8 km i 80 też o 8 kilometrów. Ja wiem, że to nie nawigacja kieruje pojazdem tylko kierowca, ale jeśli się płaci za jakiś sprzęt to powinien pomagać w prowadzeniu a nie przeszkadzać. Czasami człowiek się zagapi i nie pamięta czy było jakieś ograniczenie to nawigacja powinna wyświetlać obowiązujące aktualnie ograniczenia. To już jest kpina, kiedy jedziesz w mieście, znaki pokazują ograniczenie do 30 km/godz a nawigacja wyświetla 110. Ponadto jechałem samochodem benzyna plus LPG. Zbiór stacji benzynowych w NAVITELU pokazuje chyba wszystkie firmy do których te stacje należą, ale brak jest wskazania, że jest tam gaz LPG. Stara, poczciwa nawigacja SMART GPS pokazywała wszystkie stacje z gazem. nawet na największym „zadupiu” w Norwegii. Ponadto cały tablet nie doczekał 3 roku i padł totalnie. Tak więc chyba ominę szerokim łukiem Navigon 6310 TMC Truck. Kazik
Ostatnio jeździmy na nowych nawigacjach i obecnie korzystam z TomTom Trucker 6000 Truck Świat. Świetna jakość, dokładność i precyzja. Mapy bardzo dobre, dokładne. Bateria trzyma też bardzo fajnie, chociaż wiadomo, dla nas to nie problem. Jeśli ma być to dobra nawigacja dla ciężarówek to polecam się zastanowić nad tym modelem.
jak można tak pisać mam nawigację tomtom go6200 od poczatku zle wskazuje,nigdy tomtom, bubel,do dziś nie mogą naprawić a z serwisem zero kontaktu, wydaliśmy 1700zł na bubel.
Na każdym samochodzie mamy inne nawigacje. Garmin przeważa, ale ostatnio mamy też Mio Spirit 8670 LM EU Truck i jest na równi, porównywalna 🙂 Bardzo dobra nawigacja, mapy doskonałe… Aż jestem zaskoczony bo Mio nie zawsze spełnia się w roli dobrej nawigacji, ale tutaj to co innego, model dobry.
Korzystałam już z wielu sprzętów. Moim zdaniem, dobra nawigacja dla ciężarówek to Garmin Dezl 570 LMT. Korzystam już z niej kolejny rok i bardzo sobie chwalę, szczególnie to, że oddaje wszystko w czasie rzeczywistym, więc jazda z nią to przyjemność.
Powiem tak, mój mąż jeździ na tirach od kilku lat. Taka dobra nawigacja dla ciężarówek to niezbędny sprzęt. Musi być dobrej jakości, wydajny i profesjonalny. Najlepsza nawigacja samochodowa niestety kosztuje dużo, ale warto wydać na nią pieniądze. Szczególnie, że tirowcy często jeżdżą daleko, poza granice naszego kraju. Warto mieć taką mapę, która nie zawiedzie.
Nie wiedziałam, że są takie rozgraniczenia na nawigację dla samochodów osobowych i ciężarówek. Ale kiedy się nad tym zastanawiam to rzeczywiście każdy może mieć inne oczekiwania co do takiego sprzętu, więc warto pomyśleć.. Najważniejsze, żeby miały wszystkie mapy odpowiednio wgrane, żeby móc jechać bez żadnych problemów i bezpiecznie dotrzeć do celu.