Nawigacje GPS z 7-calowym wyświetlaczem nie są standardem. Z jednej strony nie oznacza to, że nawigacja 7 cali to zły wybór, ale z drugiej – taka nawigacja też nie w każdym przypadku się sprawdzi. Kiedy jej zakup ma sens? Czym się kierować przy wyborze?
Nawigacja 7 cali: kiedy ma sens, a kiedy nie?
Nawigacja z 7-calowym wyświetlaczem nie jest uniwersalna. Więcej – jest bardzo specyficznym rozwiązaniem, które w niektórych przypadkach może przynieść więcej szkody niż pożytku.
- Nawigacja 7 cali ma zastosowanie przede wszystkim w większych pojazdach – dostawczakach, ciężarówkach, autobusach, ale też niektórych SUV-ach czy większych autach z niższych segmentów o konstrukcji na tyle specyficznej, że koniec końców ekran znajdzie się dość daleko od kierowcy. W tym przypadku decydują względy czysto praktyczne – dodatkowe dwa cale to lepsza widoczność obrazu z większej odległości.
- Nie jest dobrym pomysłem kupowanie 7-calowej nawigacji do standardowego auta. Częstym widokiem są na przykład taksówki z takimi ekranami. Problem polega na tym, że tak duży ekran umieszczony na szybie blisko twarzy poważnie zmniejsza widoczność, a na przedniej szybie tak naprawdę nie ma miejsca, które można by było „poświęcić” i zasłonić ekranem nawigacji. Jakimś wyjściem z tej sytuacji jest zamontowanie nawigacji 7 calowej na desce albo nawiewie, ale jest duża i ciężka, więc nie każdy uchwyt sobie z tym poradzi, a poza tym będzie wtedy na tyle blisko, że ucierpi na tym ergonomia.
- Nawigacje 7-calowe mają też swoje miejsce w autach typowo off-roadowych. O ile klasyczna mapa ma naprawdę przyzwoity kontrast poszczególnych elementów, mapy topograficzne do jazdy terenowej nie dają takich możliwości, więc duży ekran pozwala łatwiej dostrzegać detale zaznaczone na mapie. W tym przypadku oczywiście jeszcze ważniejsze jest, aby nie ograniczać sobie widoczności, natomiast jak zwykle trzeba podjąć decyzję co do tego, jakie będą priorytety.
Generalna zasada jest taka: jeśli wyświetlacz jest dość daleko od oczu, to nawigacja 7 cali jest całkiem niezłym rozwiązaniem. Trzeba jednak pamiętać, że nieodpowiednio umieszczona, może zasłonić spory kawałek drogi, trzeba więc dobrze zastanowić się, czy w aucie znajdzie się miejsce na wyświetlacz tych gabarytów.
Sprawdź ranking: Nawigacja GPS Ekran 7". Wybrane TOP 20 produktów. Średnia cena to 912 zł. Zwycięzca w zestawieniu to TOMTOM GO Expert 7 Plus HD PP (premium pack), jest w sklepach: 5 (szt.). Jego średnia cena 2299 zł (trend: maleje). Najtańszy produkt to Navitel MS700 jest w sklepach: 5 (szt.). Jego średnia cena: 366 zł (trend: stała). Najdroższy produkt to TOMTOM GO Expert 7 Plus HD PP (premium pack) jest w sklepach: 5 (szt.). Jego średnia cena: 2299 zł (trend: maleje). Najlepszy producent: Navitel.
Ranking TOP 20
Najlepsze produkty: Nawigacja 7 cali
1. TOMTOM GO Expert 7 Plus HD PP (premium pack)
Dane techniczne:
Rodzaj | Nawigacja samochodowa |
Odbiornik GPS | GLONASS GPS |
Ekran | 7" |
Pamięć wbudowana | 32 GB |
Aktualizacja | Dożywotnia |
Mapy | świat |
Gdzie kupić:
2. Navitel E707 Magnetic
Dane techniczne:
Rodzaj | Nawigacja samochodowa |
Ekran | 7" |
Karta pamięci | microSD |
Funkcje | miniUSB |
Taktowanie procesora | 800 MHz |
Pamięć wbudowana | 8 GB |
Aktualizacja | tak |
Mapy | Europa |
Gdzie kupić:
3. Nawigacja GARMIN Dezl LGV710 MT-D Europa
Dane techniczne:
Rodzaj | Nawigacja ciężarowa |
Ekran | 7" |
Pamięć wbudowana | 32 GB |
Aktualizacja | Dożywotnia |
Mapy | Europa |
Gdzie kupić:
Najtańsze produkty: Nawigacja 7 cali
1. Navitel MS700
Dane techniczne:
Rodzaj | Nawigacja samochodowa |
Ekran | 7" 800x480 |
Karta pamięci | Tak |
Taktowanie procesora | ARM Cortex A7 800 MHz |
Pamięć wbudowana | 8 GB |
Aktualizacja | nie |
Mapy | Albania,Andora,Austria,Belgia,Białoruś,Bośnia i Hercegowina,Bułgaria,Chorwacja,Cypr,Czarnogóra,Czechy,Dania,Estonia,Finlandia,Francja,Gibraltar,Grecja,Hiszpania,Holandia,Islandia,Kazachstan,Lichtenstein,Litwa,Łotwa,Luksemburg,Macedonia,Malta,Mołdawia,Monako,Niemcy,Norwegia,Polska,Portugalia,Rosja,Rumunia,San Marino,Serbia,Słowacja,Słowenia,Szwajcaria,Szwecja,Ukraina,Watykan,Węgry,Wielka Brytania,Włochy,Wyspa Man |
Gdzie kupić:
2. Peiying Gps Igo Primo 7014
Dane techniczne:
Rodzaj | samochodowa |
Ekran | 7" |
Pamięć wbudowana | 8 GB |
Mapy | Europa |
3. MODECOM FreeWAY CX 7.0
Dane techniczne:
Rodzaj | Nawigacja samochodowa |
Ekran | 7" |
Karta pamięci | MicroSD |
Pamięć wbudowana | 8 GB |
Aktualizacja | Dożywotnia |
Mapy | Europa |
Gdzie kupić:
Porównanie TOP 3
Dobra nawigacja 7 cali – jakie są jej parametry?
Kryteria wyboru nawigacji 7-calowej nie są wielką nowością w tej branży, natomiast warto na nie spojrzeć jeszcze raz, ponieważ w niektórych przypadkach zmiana samej tylko wielkości wyświetlacza może oznaczać również zmianę w ergonomii urządzenia.
- Profile tras. Nawigacja zwykle oferuje kilka trybów wyznaczania trasy, a w nawigacjach 7-calowych stosunkowo często spotyka się dedykowane ustawienia wstępne stworzone z myślą o autach ciężarowych, autobusach czy choćby kamperach. Z drugiej strony, są i takie nawigacje, które mają na przykład tryb rowerowy – zupełnie nieporozumienie, ponieważ siłą rzeczy 7-calowy ekran na rowerze jest skrajnie niepraktyczny.
- Generalnie nawigacje samochodowe tworzone są przez te same firmy od lat – nowi gracze na rynku pojawiają się rzadko, a wszystkie półki cenowe są już dość dobrze obstawione. Czy jest sens kupować nawigację 7-calową najtańszej, aczkolwiek rozpoznawalnej marki? Jeśli będzie używana sporadycznie, to być może tak. Większości użytkowników powinna jednak rozpatrywać takie zakupy w perspektywie kilku lat, a wtedy okazuje się, że zakup nawigacji, której parametry już teraz są w dolnej granicy akceptowalności, nie ma przyszłości.
- Rozdzielczość wyświetlacza. W zasadzie rozpatrywanie wielkości wyświetlacza bez jego rozdzielczości mija się z celem. Najlepsza nawigacja 7-calowa będzie miała rozdzielczość 800×480 lub wyższą – niższe nie zapewniają szczególnie dobrej jakości map.
- Aktualizacje map. Jeśli trzeba za nie każdorazowo płacić albo – co gorsza – aktualizacje nie są przewidziane, to taki zakup nie ma sensu. W zasadzie sprzęt, który dziś kupuje się w sklepie, ma mapy sprzed paru miesięcy, zatem aktualizacja to pierwsza sprawa już po uruchomieniu. A później ta potrzeba wcale nie znika, zdecydowanie więc konieczny jest zakup nawigacji z dożywotnią aktualizacją map w cenie. W najlepszych nawigacjach 7-calowych nawigacja odbywa się OTA, czyli bez podłączania sprzętu do komputera.
- Nawigacja głosowa. Sama w sobie jest dziś standardem, warto natomiast w miarę możliwości sprawdzić, jaka jest jakość dźwięku i jego głośność.
- Transmiter FM. Zwiększa możliwości użytkowe, przełączając kanał dźwiękowy na głośniki samochodu – może to oczywiście pomóc w podniesieniu głośności, ale zwykle już nie jakości odtwarzanego dźwięku, jeśli komunikaty głosowe po prostu są fatalnie nagrane. Można za to z tak skonfigurowanej nawigacji korzystać też jako odtwarzacza mp3, co jest o tyle pomocne, że radio może pracować tylko na jednej częstotliwości.
Mniej znane funkcje dużych nawigacji 7 cali
Spora część producentów nawigacji rezerwuje niektóre funkcje właśnie dla urządzeń 7-calowych ze względu na specyfikę ich stosowania. Znajdzie się więc w nich miejsce na przykład na wgranie poradników dla kierowców kamperów, dokładniejszych map z ograniczeniami wysokości, szerokości i tonażu. Poza tym przydatną funkcją dla kierowców ciężarówek będzie też analiza profilu, która pozwala podejrzeć nachylenie trasy i uniknąć ewentualnych problemów z błędnym rozłożeniem ładunku. Normą jest też wgranie w te nawigacje np. kalendarza dni wolnych i dni zakazu ruchu dla pojazdów ciężarowych w poszczególnych krajach.
Poza tym do nawigacji z ekranem 7 cali trafiły też udogodnienia znane z najlepszych nawigacji 5-calowych: planowanie trasy z pominięciem korków, możliwość przełączenia między widokiem 2D a 3D, asystent pasa ruchu czy informacja o POI. Nie wszystkie funkcje jednak są stosowane we wszystkich nawigacjach.
Uniwersalna czy tylko dla ciężarowych?
Nawigacje GPS 7 cali są produkowane tak naprawdę zgodnie z jedną z dwóch konwencji. Część z nich to niejako wersje rozwojowe nawigacji, z których korzystać mogą kierowcy aut osobowych, a część to modele skonfigurowane specjalnie z myślą o kierowcach ciężarówek. Które rozwiązanie wybrać?
- Prowadząc auto dostawcze można dać sobie radę z uniwersalną nawigacją. W pewnych miejscach mogą pojawić się drobne problemy wynikające na przykład z okrojonej bazy danych ograniczeń emisji spalin, ale nawigacja poradzi sobie z wytyczeniem objazdu.
- W przypadku aut ciężarowych i kierowców, którzy często prowadzą transport ładunków niestandardowych na różnych trasach, szczególnie międzynarodowych, nieoceniona będzie nawigacja skonfigurowana w pełni pod ciężarówki – ograniczenia nośności, emisji, analiza profilu i dopasowanie trasy do klasy pojazdu: to zdecydowanie funkcje, które mogą bardzo pomóc.
- Zakup specjalistycznej nawigacji dla ciężarówek może wiązać się z koniecznością opłacenia dodatkowego abonamentu za niektóre jej funkcje – to oznacza, że taka inwestycja będzie miała sens wyłącznie w przypadku kierowców, którzy na jeździe faktycznie zarabiają. Z drugiej strony, bez abonamentu nawigacja nadal działa, ale ma okrojoną funkcjonalność i w związku z tym będzie częściej zawodziła w drodze.
Ile trzeba zapłacić za 7-calową nawigację GPS?
Ceny nawigacji 7 cali są dość zróżnicowane, ale też wybór nie jest przesadnie duży – znacznie mniejszy niż w przypadku klasycznych 5-calowych urządzeń.
- Najprostsze, podstawowe modele to koszt 300-400 złotych. Taka nawigacja będzie po prostu wygodnym zamiennikiem klasycznej „piątki”. Słabą stroną tych urządzeń będzie zwykle jakość wykonania: nie grzeszą one trwałością, ale za to mają zaskakujące dobre możliwości techniczne. Działają płynnie, dysponują sporą ilością wolnego miejsca i tak dalej. Mimo wszystko ich ergonomia może pozostawiać nieco do życzenia.
- Nawigacje uniwersalne kosztują do mniej więcej 600-700 złotych. To dość dużo jak na nawigację samochodową, ale w tej cenie dostępny jest sprzęt z naprawdę nieźle działającym wyznaczaniem tras w zależności od typu pojazdu. Są to też nawigacje, które można z powodzeniem kupić już z myślą o wykorzystaniu zawodowym przez kilka lat. Mają zapas mocy obliczeniowej i pamięci, co pozwoli na wielokrotną aktualizację map i płynne przeliczanie trasy.
- Nawigacje ciężarowe to dość niewielka grupa produktów w cenie 900-1100 zł, czasem 1500 złotych. Są uboższe o niepraktyczne w tym przypadku profile osobowe, piesze i rowerowe, natomiast mają rozbudowaną bazę ograniczeń dla ciężarówek i wszystkie inne rozwiązania przydatne w czasie wykonywania przewozów. Są też bardzo trwałe i niezawodne – zaskakujące jest więc to, że często ich osiągi techniczne są bardzo ograniczone. Trzeba jednak pamiętać, że ten sprzęt jest tworzony z myślą o realizacji bardzo konkretnych zadań i nawet słabsze podzespoły, jeśli są właściwie skonfigurowane, świetnie się w tej roli sprawdzają.
- Czwarta kategoria to nawigacje terenowe. Tak naprawdę w tej klasie bardzo często jedynym liczącym się produktem jest Garmin Overlander. Cena tej nawigacji to prawie 3000 złotych, a wynika nie tylko z wgrania map topograficznych czy dołożenia czujników położenia, ale też wzmocnionej konstrukcji, która czyni nawigację niewrażliwą na wstrząsy w warunkach, w których standardowe konstrukcje uległyby uszkodzeniom mechanicznym.
Jak wybierać nawigacje 7-calowe?
Do wyboru 7-calowej nawigacji samochodowej należy podejść nieco inaczej niż do mniejszych tego typu urządzeń. Tutaj bowiem w wielu przypadkach producenci stawiają na bardzo konkretną specjalizację. To nie jest po prostu typowa nawigacja z większym ekranem – pewne funkcje są dokładane, inne usuwane, przez co może się okazać, że droższy sprzęt całkowicie zawiedzie oczekiwania użytkowników przyzwyczajonych do podstawowych modeli nawigacji.
Trzeba przede wszystkim dopasować nawigację – a w zasadzie obsługiwane przez nią profile – do typu prowadzonych pojazdów. Poza tym większą niż zwykle uwagę zwraca się na trwałość czy ergonomię obsługi również w zakresie aktualizacji map i wyszukiwania danych.
Podsumowanie
Nawigacje 7 cali to urządzenia o sporym potencjale. Trzeba jednak wiedzieć, na co zwrócić uwagę przy wyborze, bo spora część z nich to sprzęt do użytku profesjonalnego. Warto mieć to na uwadze także przy spoglądaniu na ceny – są one droższe od 5-calowych nie tylko dlatego, że mają mocniejsze podzespoły, ale przede wszystkim dlatego, że w wielu przypadkach są skonfigurowane jako urządzenia robocze, a więc ich domyślną funkcją ma być pomoc w zarabianiu na drodze. Nie dla każdego więc będzie to dobre rozwiązanie, ale nie zaszkodzi zorientować się w rynku.
Przeczytałem właśnie ranking nawigacji 7 cali i zaciekawiły mnie trzy modele: Garmin DriveSmart 65, TomTom GO Essential i Navitel E700. Garmin ma chyba najwięcej funkcji i wydaje się bardzo zaawansowany. Trochę zastanawiam się, czy nie będzie zbyt skomplikowany w obsłudze. TomTom GO Essential wydaje się bardziej przystępny, ale czy jego funkcje są naprawdę wystarczające na długie trasy? Natomiast Navitel E700 kusi ceną, ale zawsze mam obawy, czy tańsze modele nie mają ukrytych wad. Czy ktoś może korzystał z któregoś z tych modeli i mógłby podzielić się opinią? Szczególnie interesuje mnie, jak sprawują się na długich trasach i czy mają dokładne mapy.
Mam najnowszą wersję Tomtom Go Expert Plus. Jechałem od strony Kraśnika samochodem ciężarowym 40t do celu Lublin ul. Zawieprzycka 3.
Nawigacja po wprowadzeniu parametrów tira wyznaczyła trasę przez środek Lublina Mogła wyznaczyć obwodnicą zjazd na ulicę Turystyczną!!!
Na miejscu dowiedziałem się, że cały Lublin ma zakaz wjazdu 16Ton, dlaczego nawigacja prowadzi przez środek Lublina? Mniejsze ryzyko dostania mandatu byłoby zjazd od obwodnicy bo odcinek ryzykowny byłby o długości 300m.
Na każdej ulicy wjazdowej do Lublina stoi znak zakazu wjazdu 16T. Dlaczego dla samochodów 40t Tom Tom wyznacza trasę do celu? Lepiej jakby nawigacja dla masy większej niż 16T informowała o takim ograniczeniu.
Garmin LGV 710 na tym samym dojeździe do celu nie prowadzi przez środek Lublina kieruje pojazd obwodnicą i tuż przed zjazdem w ulicę Turystyczną wybiera objazd bo ma zakodowane te 16T objazd drogami lokalnymi podrzędnymi jeszcze gorszymi od ulicy Turystycznej.
Zdaje egzamin natomiast naw. z Automapą